lördag 15 december 2012

15 december

Bilden har jag lånat från novellix.se
Idag har jag läst den sista novellen av de jag hade från klassikerfyran nämligen Hjalmar Söderbergs novell Med strömmen. Den handlar om Gabriel och hur han i sin ungdom ter sig för andra som obeslutsam när det gäller hans framtid. Men detta kommer att ändras när han gifter sig, då lugnar han ner sig och skaffar sig ett arbete. Allt är på när som frid och fröjd tills han blir allvarligt sjuk och allt ställs på sin spets. Han är helt plötsligt avkopplad från sin liv och känner ingen tillhörighet till sig eget liv längre. Något måste ske, något som väcker honom ur sin dvala. men vad?
Jag fortsätter på temat ge till de som behöver det och spelar en jullåt som är skriver för de som behöver det i juletid, För alla dom med Petter, Mogge, Ison & Fille

2 kommentarer:

  1. Vissa letar efter författare att läsa som delar deras namn. Eftersom mitt förnamn är som det är får jag leta på efternamnet och då brukar Hjalmar vara den jag kommer på :) Har dessvärre inte läst något av honom men kanske skulle tya med en novell. Tyckte du om den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delar samma namn som mina absoluta favoritförfattare och det är rätt coolt :-)

      Jo jag tyckte om den, men då var Strindberg lättare att ta till sig konstigt nog.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.