fredag 14 december 2012

14 december

Bilden har jag lånat från novellix.se
Jag är så glad för jag har läst en sådan bra novell och för en stund förstod jag Stockholmsflickan på bloggen Skrivande och hennes förkärlek för klassiker. Idag har jag nämligen läst ännu en novell ur klassikerfyran, Ella gör sig fri av Karin Boye. Den handlar om Ella som med sin väninna pratar om att skilja sig från sin man Arvid. Då skulle hon bli fri och självständig, tänk så fantastiskt det skulle vara. Men Ella tycker inte att det är så lätt och söker upp sin stränga och moralkompas nämligen hennes mor för att få råd i frågan. Det var som sagt en mycket bra novell som känns otroligt modern. Kan jag rekommendera er att läsa.

Jag fortsätter därmed på starka kvinnotemat idag med en av mina favoriter, Mahalia Jackson och låten Go tell it on the mountain.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.