måndag 22 oktober 2012

Augustnomineringarna

Idag blev det så officiellt vilka böcker och författare som nominerats till årets upplaga av Augustpriset. Det var i tre kategorier och med följande laguppställning:

Årets svenska skönlitterära bok:

En storm kom från paradiset
av Johannes Anyuru, Norstedts.
Ingenbarnsland
av Eija Hetekivi Olsson,Norstedts
Sång till den storm som ska komma
av Peter Fröberg Idling, Natur & Kultur.
Springa med åror
av Cilla Naumann, Albert Bonniers Förlag.
Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz
av Göran Rosenberg, Albert Bonniers Förlag.
Medealand och andra pjäser
av Sara Stridsberg, Albert Bonniers Förlag.


Årets svenska fackbok:


Det enda könet. Varför du är förförd av den ekonomiske mannen och hur det förstör ditt liv och världsekonomin
av Katrine Kielos, Albert Bonniers Förlag.

Ur regnskogens skugga. Daniel Rolander och resan till Surinam
av James Dobreff, Arne Jönsson, Helene Schmitz, Bokförlaget Max Ström.

”Det står ett rum här och väntar på dig…”. Berättelsen om Raoul Wallenberg
av Ingrid Carlberg, Norstedts.

Den amerikanska högern. Republikanernas revolution och USA:s framtid
av Martin Gelin, Natur & Kultur.

Jag är Zlatan Ibrahimovic. Min historia
av Zlatan Ibrahimovic och David Lagercrantz, Albert Bonniers Förlag.

Sanningens vägar. Anne Charlotte Lefflers liv och dikt
av Monica Lauritzen, Albert Bonniers Förlag.

Årets svenska barn- och ungdomsbok:

Only väg is upp
av Emmy Abrahamson, Rabén & Sjögren.
Jag blundar och önskar mig något
av Moa-Lina Croall, Alfabeta.
Jag älskar Manne
av Pija Lindenbaum, Bonnier Carlsen.
Elin under havet
av Sofia Malmberg, Rabén & Sjögren.
Jag är världen
av Mårten Melin, Hegas.
A B C å allt om D
av Nina Ulmaja, Bonnier Carlsen.

Lilla Augustpriset:

En arbetsplats (Östtyskland - 11 oktober 1972) av Erik Hultin, f. 1995, Billdal.
Ekvationskalkyler av Erik Hultin, f. 1995, Billdal.
Route 66 av Ulrika Nettelblad, f. 1992, Umeå.
Det avgörande skottet av Elin Stenlöf, f. 1994, Västerås.
Rapport från norra Norrlands fjälltrakter av Maja Tinnerwall, f. 1991, Vikbolandet.
Stensyskon
av Anna Hoogland, f. 1994, Halmstad.
Det finns några saker som är glädjande med det vi fick veta idag och några som bekymrar mig. Det är positivt att de i skönlitterär-klassen och fackboken fått en jämn könsfördelning. En annan rolig sak är att Sara Stridsberg och hennes pjäser är nominerade. Två mindre roliga saker är att det är sådan obalans könsmässigt i kategorierna Lilla Augustpriset samt Barn- och ungdomsbok. Men det som gör mig mest bekymrad är att det med få undantag bara är de två stora förläggarkoncernerna som fått sina författare nominerade. Gick det verkligen inte att få fram kandidater från några fler mindre bokförlag? Jag menar dock inte att de nominerade författarna är mindre värda en nominering för att de är signade av stora förlag. Deras böcker är en bedrift och ska inget annat än att gratuleras. Men likt att ett litet förlag kan lyftas enormt av en nobelpristagare antar jag att det säljer att vara nominerad till Augustpriset och det skulle vara ett trevligt inslag för de mindre förlagen och inte vara mer än rättvist att alla i branschen får en bit av kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.