onsdag 25 juli 2012

Nybörjarguide till livet eller kaosteori

Bilden har jag lånat från bokus.se
Vilken fin bok! Förra veckan läste jag Lia Hills bok Nybörjarguide till livet eller kaosteori. Det var en mycket bra bok som precis som livet självt svängde mellan skratt, gråt, minnen och förvirring. Huvudpersonen Will har precis förlorat sin mamma och blir samtidigt kär. Det är något med böcker som beskriver sorg som jag dras till jag vet inte varför. Den här boken är så vacker samtidigt som den det svider så i hjärtat när jag läser. Jag tycker speciellt mycket om det här att minnen vävs in i den samtida historien lite sporadiskt precis som det är i livet att vi ibland kommer att tänka på ett minne mitt i en annan händelse. Samtidigt som det är en bok om sorg och död är det inte en bok som bara handlar om sorg och död. Will går igenom så många andra känslor och har andra tankar vilket gör hela berättelsen så verklig. Något som slår mig under läsningen är att vid sorg är det så lätt att många ryggar tillbaka och är måna om att den sörjande ska få andrum. Men samtidgt så kan den där kramen eller klappen på axeln göra så mycket gott och jag slås av hur ensamt det är att sörja även om ni är fler som förlorat samma person. Finaste raderna i boken var:
"Det är underligt. Varför är vi så rädda för att dö, när vi förlorar lite av oss själva hela tiden".
"Kanske är det för att vi inget märker förrän vi förlorar någonting plötsligt, säger hon"

Här kan du läsa ett smakprov från boken, länk
Boken får en 3,5 av 5 i betyg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.