torsdag 12 juli 2012

Göteborg first round

I helgen (nej just det det var inte helg utan måndag till onsdag) var jag nere första gången av två den här semestern. Semestern som för övrigt gjort mig helt veckovill, jag tror konstant att det är helg och undrar när det är dags att återgå till jobbet. Jag hade en fantastiskt vistelse nere på västkusten. På måndagen träffade jag Camilla, Lina och Mrs E (som jag så snällt får bo hos när jag åker ner). Vi tog en sväng i Trädgårdsföreningen och sedan en fika. Det var fåglar som dök, pep och skränade runt oss men jag kunde ändå njuta av en av de godaste morotskakor jag någonsin ätit samt de tre donnornas fina sällskap till fullo. Det är så fint det här med nya bekantskaper som bloggandet medfört.
Bilden har jag tagit
© Sincerely Johanna

När vi sagt hejdå till Camilla och Lina och tagit oss hem till Mrs E och hennes Grefve och jag lagat middag (det är så kul att få laga mat till någon mer än sig själv) började vi något som skulle visa sig bli ett filmmaraton. Ni kan läsa mer om vilka filmer vi såg hos Mrs E. Vi spenderade nästan hela tisdagen (tog faktiskt en promenad på en timme i mitten för att få lite luft) med att jag fick lite allmänbildning. Det var nämligen klassiker som jag inte sett som betades av. Det var underbart avkopplande att ligga i en soffa och bara slappa. Ute var det nämligen grått och trist, regnade och blåste.
Bilden har jag lånat från konstmuseum.goteborg,se

På onsdagen var vi dock uppe och rörde på oss. Vi har dessutom kulturella och besökte Göteborgs konstmuseum. Där såg vi både lite ur deras permanenta samlingar (finast var den om impressionismen) och den aktuella utställningen om Surrounding Bacon & Warhol. I skulpturhallen stod en så cool staty av Cajsa von Zeipel (Second to Ecstasy). Och under besöket lärde Mrs E mig vad Rorschachstestet är för något efter att vi såg en målning av Warhol med samma namn. Det var roligt att berätta vad vi såg i målningen och jag är glad att en psykolog inte hörde mig. Finast och läskigast var Thomas Broomés skulptur Äggskalspojken.
Richard Bergh- Nordisk sommarkväll
Bilden är lånad från konstmuseum.goteborg.se
 

Efter besöket på museet promenerade vi längst med avenyn och innan det var dags för hemfärd mellan lite shopping avnjöt vi en glass i solen. Åh fina Göteborg, vi ses om en månad igen. När det är dags för Way Out West.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.